Wednesday, January 06, 2010

Flätor och armatur och garnreor

Åkte på en liten REA-sväng till IKEA och köpte en rad spotar till ordinariepris... Ändå värt det istället för en som ideligen kraschades av för långa familjemedlemmar. Mer stål och mindre glas i hemmet borgar för en hållbar upplyst framtid. En gammel takkrona med sex stycken 60wattslampor i är väl inte så miljövänlig? fast att köpa nytt är måhända ännu värre. Synden är redan syndad.

Handlade iallafall lite halvapriset ECO-ull från KarMa i Torslanda och påbörjade en flätmössa som Sillenstickar gjort så fin och älskvärd. Tänkte att det där med Tubularcastonmethod inte var så mycket att bry sig om när jag började att sticka efter det engelska mönstret men ack vad jag snabbt fick ångra mig. Repade upp och tittade på en liten instruktionsvideo om hur man lägger upp för att få en fin och elastisk start på t ex mössor. Helt nytt och lagom utmanande tyckte jag och shit vad kul och magiskt det var. Blev lite fel i startskarven (glömde att kamouflera det när jag fotade:))men annars är jag glad och imponerad över hur någon lyckats hitta på det. Ska länka till mönster och instruktionsvideor i ett annat inlägg för nu har jag strandat på själva flätstickandet. Hur pilligt kan det bli. Flätor har man väl gjort förr men det här är jag nog för stressad för att ro iland en onsdag. Testar igen på fredag.



Det lila med extra glitter är något som min 6-åring har beställt. Vad är det med glitter och 6-åringar?



Fina gråa och gröna nystan som ska bli mössor och virkade vantar!



3 Comments:

Blogger Sillen stickar said...

Va fina grejjer som händer här! Kul att du bloggar loss. Lycka till med mössan, det är fantastiskt kul att sticka flätor (och lite pilligt ibland, men det är det värt:)
Gott nytt år!
Kram C

1:47 AM  
Blogger Fru P said...

Ja, säg det? Med glitter och sex-åringar menar jag. De har väl helt enkelt inte hunnit lära sig att vara tråkiga? :) Man kanske skulle tillåta sig att glittra lite mer?
Hälsningar Fru P
(m favoritfärg brun bl a....)

12:44 PM  
Blogger I min tanketrädgård said...

Du gör så fina saker!!!
Verkligen...
Glitter... ja du...?
Här glittrar det både här och där på min femåring... jag tycker att man blir glad då man ser på henne så...
Ja, jag håller nog med fru P om att man borde tillåta sig lite mer glitter. ;-) Ha det gott, igelkott

2:38 PM  

Post a Comment

<< Home