Monday, February 08, 2010

Surt

Allt jag vill är att virka något fint i lyxig Silke Alpaca. En liten kofta till mig själv i den isblå färgen. Men medan jag letar efter det bästa mönstret... (Tips mottages tacksamt.)
...så finner jag mig själv stickandes på en sur Citron. Gissar att jag också föll för grupptrycket. Många sitter med Citroner nu har jag förstått, och den här som Anna har gjort med pärlkant tycker jag var särskilt fin. Får se om jag kommer så långt som till avslut. Då kanske det blir pärlkant på min tillvaro också.


Tycker redan nu att det är pest och pina. I motljus avslöjas också min inkonsekventa teknik som jag hoppas ska försvinna i blockning. Råkade ha ett par nystan KidSilk 50gram-400m och tänkte att det skulle bli fint.


Hatar att sticka med ett garn som knappt syns eller väger nåt. Dessutom är det omöjligt att repa upp om man gjort fel. För då går det av. Raka motsatsen till SilkeAlpaca. Jag kämpar tappert vidare.


6 Comments:

Blogger Heidi said...

om du inte redan vet det så är kidsilk ett underbart material i sjalar. nu när det är kallt ute så håller det kylan och blötan som blir när man andas genom sjalen/halsduken på andra sidan, vilket gör att man är fortsatt varm och torr på den sidan som är mot huden/munnen/näsan.

om du verkligen vill repa upp det så lägg det i frysen över natten - då går det lätt att repa upp:)

10:46 AM  
Blogger husmodern said...

Vilka fina husmorstips! Tack Heidi!

11:39 AM  
Blogger Sillen stickar said...

Yeah riktiga husmorstips till husmodern! Vad tror du om att sätta lite tyngder i din stickning typ broscher/pins, stickmarkörer fastsatta med säkerhetsnålar som gör att du får lite tyngd i sticket?
Jag har sett några snygga virkade koftor.. men var...får fundera på det.
Lyckat till kompis!
kram C

1:33 PM  
Blogger miastick said...

Hej, jag har inget jättebra tips men jag har själv en västliknande kreation i silkealpaca, och den har töjt sig r e j ä l t, så mitt tips är att du virkar en liten nätt sak. Den här är fin: http://www.mylifetime.com/lifestyle/home-crafts/craft-ideas/needle-arts/mei-mei-crochet-jacket

Tycker citronen ser finfin ut!

1:40 PM  
Blogger Marika said...

Hej
Jag virkar nu en ljuvlig liten kofta i det rosa silke-alpaca .
Kan rekommenderas!

http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=99&d_id=16&lang=se

2:58 PM  
Blogger Anna said...

Ha den som en "vid-sidan-om" när du bara vill sticka utan att tänka. Framför tv:n eller i bussen eller så. Starta på det andra garnet också!
Så kul att du gillar min pärlkant!

10:12 PM  

Post a Comment

<< Home