Sunday, March 08, 2009

Mossa och finsk kärv härva


Annas handledsvärmare i Araucania blev jättefina och så hade jag tänkt fixa en matchande mossmössa till men eftersom jag vägrar att kolla stickfasthet så blev den lagom för en treåring...
Ska göra ett försök till någon gång.

Fick tre härvor finskt entrådigt ullgarn av syrran i julklapp. Ser ut som 60-tal och är riktigt kärvt och strävt chokladbrunt och svart. Har funderat på vad man kan göra med det och om det verkligen är stickgarn eller om man borde väva med det.
Då kom jag att tänka på Stickfrossas gratismönster på virkade vantar som jag har längtat efter att göra. Jättekul var det och ett snabbt och enkelt mönster. Virkade med 4,5 och dubbelt garn men när jag provade dem ner på byn insåg jag att havsvindarna susade rätt igenom virkmaskorna. Skulle nog ha gått ner i virknålsstorlek.
Tänkte att lillsyrran skulle få dem. Det måste ju löna sig att ge bort garn! Virkade på en kant med blått fluffigt mohair för att balansera upp den vassa sisun. Det är som att peela händerna varje gång man tar dem på. Lite förr i ti´n. Haha. Du får göra vad du vill med dem L!

4 Comments:

Blogger Anna said...

Woo Hoo så fint du har gjort!

11:10 AM  
Blogger miastick said...

Å vad snygga grejer! Visst äger Stickfrossa? Ser fram emot att ses snart. Och det vore oerhört kul om du ville hälsa på oss på Grötö. Kram!

1:42 PM  
Blogger Rödluvan said...

Jag som inte kan varken sticka eller virka är fullkomligt fascinerad över hur du verkar slänga ihop prylar på löpande band.
Handledsvärmare när man sitter många timmar vid datorn låter som en fantastisk idé!
Har iofs en riktigt ful handledsvärmare från överskottsbolaget som jag sliter på - men att kunna vara lite flärdfull samtidigt vore ju kalas! Ska lära mig någon gång... I sommar i husvagnen kanske?

2:08 AM  
Blogger Sommarfröken said...

Visst är de fina! Jag har precis börjat på axelvärmaren! Mörkröd! Jag känner redan nu att jag kommer att bli nöjd! Kram från Sommarfröken

2:36 AM  

Post a Comment

<< Home