Saturday, March 28, 2009

Plötsligt händer det...

...kaffekoppen och sjalen och handledsvärmarna gifter sig helt oväntat en lördag på verandan.
Får man inte festa på Grötö (stickfest i väst) under helgen så får man ju ha alternativa jippon.
Är väl inne i en blå period, fast inte i uttryckets egentliga mening. Där är jag snarare orange. Om det nu var den färgen som symboliserar stress och återhållen ilska. Jag har aldrig upplevt mars som så intensiv, men i år hör jag flera som säger det. Påsken kommer lägligt. Då kommer fulgul och tillsammans blir det grönt sa bildfröken. Ska bli skönt med lite grönt och jag är mycket nyfiken på om mina olika vintersådder tänker spira om några veckor. Tror inte på dem...

Annars är det stundande fasad- och fönsterbyten som fyller tankarna. Blir alldeles knasig av att surfa runt på forum för byggnadsvårdsintresserade och fönsterhantverkare och frågor hit och dit om linoljekittets fördelar och skillnaden i U-värde på isolerglas i innanfönstret och vanligt vitt. Kan inte någon bara säga att det egentligen bara finns ett alternativ. Och det är *ävligt billigt. Lyckades ta oss in på öns hembygdsgård under eftermiddagen och efter mycket rotande hittade vi små söta kort från 30-talet som visade hur fönstren och verandan såg ut från början. Blev jätteförvånad över hur bågar och fönsterfoder var målade. och det var rörande att se unga frun och sonen på nygjutna trappan. Nåväl. Efterbilder kommer förhoppningsvis i maj/juni.


Fula risiga östsidan ska åtgärdas...



...och norrsidan.
För övrigt var det spännande tycker jag och äldsta dottern att släcka ner huset under "earth hour-timmen" och se hur alla grannar också stängde av. Mannen fick åka till grannen för att kolla fotbollsmatch av mycket viktigt slag.



4 Comments:

Blogger Sommarfröken said...

Snygg färg! Och blusen är jättefin också!
Bland alla färger jag älskar är blått den som jag älskar mest! Haha! Barnsligt men sant!
Ha en skön söndag! Kram från Sommarfröken

12:32 AM  
Blogger Matte said...

Ja det vill jag lova - vilka projekt . Det har sina sidor att bo i ett K-märkt Gottfrid Persson-hus . Ämnena byggnadsvård och färganalys/stickning verkar som eld och vatten ... fast ändå avkopplande i ett omöjligt jobb , Lycka till
önskar Mats

10:30 AM  
Blogger Susilull said...

Vilka ljuvligt fina blå toner!

Vi har renoverat hus i åratal, och blir nog aldrig helt klara...
Så många gånger jag önskat som du; varför finns det inte bara ett alternativ att välja!!

10:12 AM  
Blogger Brita L said...

Hejhej modern mitt i livet! Nu har jag gjort inlägg på min blogg...spännande va? Hejåhå eller hejaha...nu blev det tjatigt eftersom jag skrivit det här till Mia o Cilla o nu dej. Puss från Brita

2:46 PM  

Post a Comment

<< Home